Fuck it!

Huvudvärk av spänningstyp

Värken i sig är till karaktären tryckande, tung och molande. Den kan beskrivas som ett "band över pannan" eller som tryck över tinningarna. Värken kan pågå i episoder av från en halvtimme upp till en vecka.

Spänningarna som leder till värk kan ha många olika orsaker. Största boven är stress och oro. Många har höga krav i yrkeslivet, men även familjelivet och relationer kan ge upphov till stress och anspänning.

Dålig syn eller undermålig belysning leder till att man försöker kompensera genom att kisa. Man spänner ansiktsmuskulaturen runt ögonen för att få bättre synskärpa. Detta sker omedvetet och leder lätt till spänningshuvudvärk.

Ta hand om spänningshuvudvärken
Med värktabletter kan man effektivt lindra spänningshuvudvärk, men det är en kortsiktig lösning. Man måste också försöka göra någonting åt orsaken till problemet och inte bara koncentrera sig på att reducera symtomen.

- Besök en optiker och korrigera eventuella synfel.
- Se över din vardag, vad kan du göra för att stressa mindre. Kanske behöver du sänka kraven på dig själv för att få tid över att återhämta dig.
- Jobba med avslappning. Prova avslappningsövningar med hjälp av en cd-skiva. Yoga och Qi-gong är österländska träningsformer med avslappnande effekt. Kanske har du någon favoritsyssla som du vet gör dig avslappnad, ägna i så fall mer tid åt den.
- Motion är ett effektivt sätt att reducera stress. Fysisk aktivitet omsätter stresshormoner och tillför istället endorfiner, kroppens eget morfin. Detta gör kroppen lugn och avslappnad efter ett träningspass. Gå på promenader, ta cykeln oftare eller börja träna på gym. Det är väl investerad tid i dig själv.



Yep, är definitivt spänningshuvudvärk jag har... Känner igen symtomen -_- Har ju haft sjukt mkt i skolan så är väll antagligen det, hoppas de inte är dålig syn iaf :S men brukar ju alltid få typ alla rätt på syntest..

Men eftersom mamma egentligen ska ha glasögon + att brorsan hade de när han va liten så blir man ju lite orolig.. :S Men nej, måste vara stress/oro.. >.< Dessutom har jag ju inte kunnat somnat på kvällarna, så de måste bero på stress/oro..Fuck it! Jävla skit skola.. så otroligt TRÖTT på skolan just nu, HELL NO att jag ska plugga vidare xD  

Men men.. på Lör blir de RÖJJJ iaf :D Jag, Moll och en MASSA andra ska till Statt :D Kmr bli så jävla kul :D Måste tagga till de nu! Fan om jag mår dåligt då :S Får inte! Då proppar jag i mig en förpackning Alvedon ;D haha xP
Blir lite förfest hos Lampan ändå haha, försök 2! Denna gången SKA vi ta oss till krogen!!! Annars går jag o Moll själva ;)

Haha btw, sitter och lyssnar på BlackJack - Inget Stoppar Oss Nu (Inatt, Inatt) på repeat!! Haha sån jävla kultlåt! <3 De är Jimmys fel att jag lyssnar på den ^^ helskön kille förresten! Hans favoriter är typ dansband, Alcazar, Lady GaGa & Daughtry! :D
Spotifylänk: BlackJack – Inget Stoppar Oss Nu (Inatt, Inatt) 

Aja nu ska jag käka nå kvällsmat, sen blire nog fan sova, även fast de är tidigt.. Elr aa, jag ska FÖRSÖKA sova :P

Byye!
Emelie

Kommentarer
Postat av: Anonym

Precis så! "Inget stoppar oss nu"! haha får ta det lugnare i skolan den här terminen. "det här duger inte" Aldrig plugga vidare! Usch! Man går ju in i väggen redan nu! :O

2010-01-29 @ 17:02:08
Postat av: 3s

Tänk dig då att ha ont i huvudet varje dag hela dagen.. like me!



Och så märkte jag att du gillar McFly! Awesome! :D

2010-02-03 @ 18:35:19
URL: http://wantashortname.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0